Wettelijke garantie

Het zal je maar gebeuren; heb je net een tweedehands auto gekocht, moet hij alweer naar de garage. Het is niet mis volgens de monteur. “Reken op 1500 euro aan reparatiekosten”. Wat nu? Op de koopovereenkomst stond “Gekocht zoals gezien”. Heb je nu pech gehad? Niet altijd!

Verschil tussen garantie en (non-)conformiteit

Er zijn twee soorten garanties die regelmatig door elkaar gehaald worden. Garantie is een extra service die je bij de meeste autobedrijven af kunt nemen. Vaak is deze garantie onderdeel van een afleverpakket. Deze garantie betreft vaak een BOVAG-garantie, een eigen garantie of een zogenaamde garantieverzekering via een partij. Als de versnellingsbak kapot gaat, ben je verzekerd voor (een deel van) de reparatiekosten. Dit is een extra service waarvoor je ook extra betaalt. Maar er bestaat ook zoiets als wettelijke garantie. Dit wordt ook wel conformiteit genoemd. Dit is geen extra service en hier betaal je ook niet extra voor.

Conformiteit

Als jij een product koopt dat zeker 2 jaar mee moet gaan, dan mag dit niet na 3 maanden kapotgaan. Gebeurt dit wel, dan klopt er iets niet. Het product doet het niet conform de afspraak. Er is nu sprake van non-conformiteit. In de meeste gevallen komt het erop neer dat de verkoper voor een passende oplossing moet zorgen. Bijvoorbeeld door het product kosteloos te repareren of door het volledige aankoopbedrag te retourneren.

Non-conformiteit bij een tweedehands auto

Deze wettelijke garantie geldt dus voor alle producten die je als consument van een bedrijf koopt. Dus ook een tweedehands auto valt hieronder.

Van een auto mag je verwachten dat hij doet waarvoor je hem koopt: rijden. Dat lijkt heel simpel, maar toch zitten er een paar haken en ogen aan deze wettelijke garantie. Het is geen zwart-wit verhaal. De uitkomst verschilt ook per situatie.

Deze uitkomst wordt bepaald aan de hand van verschillende factoren. Bijvoorbeeld de leeftijd, het bouwjaar en de prijs die je voor de auto betaald hebt.

Het gaat immers om redelijke verwachting. Van een occasion van 500 euro, mag je niet zoveel verwachten als van een auto van 20.000 euro. Hoe goedkoper de auto is, hoe lager je verwachtingen moeten zijn.

Koop je een auto van 20.000 euro en heb je er álles aan gedaan om de staat van de auto te bepalen en ontstaat er binnen 12 maanden een gebrek? Dan gaat de wet ervan uit dat het gebrek al aanwezig was tijdens de koop.

De verkopende partij moet dan het tegendeel bewijzen. Is dat niet mogelijk, dan draait hij/zij op voor de kosten om tot een oplossing te komen.

Als particulier heb je een onderzoeksplicht

Om te bepalen of je in het gelijk wordt gesteld, wordt niet alleen gekeken naar de auto. Wat heb je zelf gedaan om de kans op een dergelijke miskoop te minimaliseren?

Heb je geen onderzoek gedaan naar het autobedrijf en heb je zonder een proefrit te maken de auto gekocht? Dan heb je je niet gehouden aan de onderzoeksplicht en is de kans op een positieve uitkomst een stuk kleiner

Zo houd je je aan de onderzoeksplicht

Het komt erop neer dat je er niet zomaar vanuit moet gaan dat het allemaal goed zit. Wees realistisch. Er zijn een hoop goede autobedrijven en een hoop slechte autobedrijven.

Het autobedrijf

Je moet dus eerst proberen meer te weten te komen over het autobedrijf. Dit doe je door op Google te zoeken op de naam van het autobedrijf + ervaringen. Zie je alleen maar slechte ervaringen, dan is het denk ik wel duidelijk.

Helaas is er over veel autobedrijven niets te vinden. Je kunt ons altijd even bellen. Mijn collega’s komen dagelijks bij autobedrijven door het hele land over de vloer. Ondertussen hebben we al ruim 5000 autobedrijven bezocht.

De auto zelf

Dan is het tijd om naar de auto zelf te kijken. Over het algemeen worden auto’s steeds betrouwbaarder. Toch zijn er nog steeds auto’s met specifieke problemen.

Zo hebben we het bekende TFSI-probleem van de merken Volkswagen, Audi, Skoda en Seat. Deze motoren kunnen tot wel 1 liter motorolie per 500 kilometer verbruiken. Reparatie kost tussen de 3.000 en 9.000 euro.

Een ander voorbeeld is de Volkswagen Eos. Een cabrio. Bij deze auto is een lekkend dak een veel voorkomend probleem.

Doe hier dus vooraf onderzoek naar en test (wanneer mogelijk) of de problemen zich bij de auto voordoen.

Kentekencheck

Er is een enorme hoeveelheid informatie te vinden aan de hand van het kenteken. Bijvoorbeeld: of de auto geïmporteerd is of niet, of de tellerstand logisch of onlogisch is en het aantal eigenaren.

De proefrit

Je hebt nu al een aardig compleet beeld van de auto en de aanbieder. Tijd voor de volgende stap. Maak áltijd een proefrit. Laat je niet gek maken door de verkoper, die zegt dat het niet nodig is.

Doe ook geen aanbetaling om een proefrit te maken. Dat is echt de grootste onzin die er is.

Tijdens de proefrit let je uiteraard op alles wat je hoort en voelt. Hoor je gekke geluiden? Schakelt de versnellingsbak soepel? Trekt het stuur niet naar links of rechts als je remt? Grijpt de koppeling goed aan (dus niet helemaal bovenaan)?

Houd je oren en ogen goed open. Neem altijd iemand mee. 4 ogen zien meer dan 2. En jij bent misschien wel verblind door liefde ;).

Zo weet je precies wat de staat van de auto is.

Conclusie

Er zijn dus twee verschillende types garantie. De garantie als extra service, en de wettelijke garantie (ook wel conformiteit genoemd).

Deze wettelijke garantie geldt voor alle producten die gekocht worden bij een bedrijf. Een autoverkoper gebruikt vaak een zin als “Gekocht als gezien” in het koopcontract. Daarmee komt bij niet onder de wettelijke garantie uit.

Of je in je gelijk wordt gesteld hangt af van meerdere factoren. Wat is een redelijke verwachting voor de auto? Dan is voor een auto van 500 euro minder dan bij een auto van 20.000 euro.

Een ander belangrijk punt is het onderzoeksplicht. Heb je zelf onderzoek gedaan naar de aanbieder en de staat van de auto (bijvoorbeeld een proefrit)?

Deze punten worden allemaal tegen elkaar afgewogen als het tot een juridische strijd komt en zal uiteindelijk de uitspraak bepalen.

BRON: https://autocoach.nl/inspiratie/wettelijke-garantie-tweedehands-auto-non-conformiteit